Profilom 2018. január 21. Vasárnap - Ágnes

3 teljes kiőrlésű gabona, amit még nem kóstoltál, pedig kellene


A teljes kiőrlésű gabonák sokkal egészségesebbek, mint finomított társaik, és ironikus módon régen jóval többet fogyasztottak belőlük az emberek, mint manapság. Ha szeretnél visszatérni a gyökerekhez, és még az egészségedet is óvnád, akkor ezekből válogass:

Fekete rizs

A legismertebb a csapatból a fekete rizs, amit az éttermek kínálatában már évek óta megtalálhatunk, de tömeges elterjedésére azért még várni kell. A valóban teljesen fekete rizst úgy kell elkészíteni, mint ismertebb változatát, de annál több vasat és E-vitamint tartalmaz. Főzés során enyhén lilás árnyalata lesz, ami elsőre talán nem túl bizalomgerjesztő, de mindenképpen túlmutat a megszokotton. Kísérletező kedvűeknek találták ki a fekete jázmin rizst, ami illatos, enyhén édes különlegesség.

Kaniwa

A szóban forgó gabona elnevezése nem véletlenül hasonlít az egyre ismertebb quinoa nevére, a két alapanyag több fronton is nagyon hasonlít egymásra. Színük, alakjuk és összetételük is hasonló, bár a kaniwa mérete szerint csak feleakkora, mint a quinoa. Főzve joghurtba, de salátához is adagolhatod, vagy köretként húsfélék mellé tálalhatod. Sokrétűen alkalmazható a mindennapok során, édességként is megállja a helyét. Gluténmentes, és mivel gazdag vasban, kalciumban és rostban, mindenkinek ajánlható.

Cirok

Az afrikai eredetű gabona a kölesformák alcsaládjába tartozik és rengeteg változata ismert. Nálunk a seprűkészítéshez használt változata honosodott meg, de az utóbbi években már az ehető fajta is megtalálható itthon. Fogyasztása fogyókúrák idején hasznos, mert segít szabályozni a vércukor- és inzulinszintet, gyorsan telít, és hosszan elnyomja az éhségérzetet. Szintén gluténmentes, és nagyon jól variálható, ezért érdemes otthon tartani belőle. Rakhatod a reggeli turmixodba, meleg salátákhoz, sőt még pattogtatni is lehet, így a kukorica kiváltására is alkalmas.

Írta: Peitli Csilla
További cikkek a szerzőtől
 Facebook