Profilom 2018. január 21. Vasárnap - Ágnes

Őrülten hatékony vagy csak szimplán őrült a gyakori edzés?


Aki életmódváltásba fogott, jól ismeri a türelmetlenséget, ami legkésőbb két hét után üti fel a fejét: hol maradnak az eredmények? A türelmetlenséget végül elhamarkodott döntések követik, emeljük az edzésidőt, visszaszorítjuk az étkezést. De meddig érdemes elmenni a cél érdekében? Ha edzésről van szó, mennyi az annyi?

Ha egészséged – és valljuk be, külsőd – érdekében drasztikus, de átgondolt változásokat eszközöltél az életmódodban és étkezésedben, remek döntést hoztál. De mind emberek vagyunk, fáradozásainkért azonnali, gyors és minél látványosabb eredményeket várunk. Hiába a tudat, hogy az egészségedért mindent megteszel, és hiába érzed, hogy tested meghálálja a gondoskodást – nem teszi elég gyorsan.

Mielőtt esztelenül megemelnéd az edzésidőd, és napi hatszor emelgetnéd a súlyokat, vagy futnál hosszú kilométereket, jobb ha tudod, bár a sport „csupán” 30%-a a végső formának, ezen a területen is átgondolt döntéseket kell hoznod – akárcsak a konyhában.

Miért van szüksége testednek a pihenésre? Edzéskor az izomrostok sérülnek: mikrorepedések keletkeznek bennük. Hogy ezt kijavítsa a tested, szüksége van a pihenésre, jobb esetben a regeneráció folyamatát az étrendeddel is segíted – ebben van fontos szerepe a fehérjének. A regeneráció során a test rengeteg kalóriát használ fel, és végül az izmaid vastagabbak, erősebbek lesznek – az alakformálás elkezdődött.

Látható tehát, hogy a pihenőnapot nem érdemes kihagyni, több edzéssel nem kerülsz közelebb a célodhoz, sőt – ha a szervezeted nem tud regenerálódni, energiával feltöltődni, teljesítményed csökken, jelentkeznek a túledzés jelei. A megoldás tehát a kevesebb (heti négy) edzés. Viszont abba adj bele mindent, hogy fejlődhess.

Írta: Nagy Kitti
További cikkek a szerzőtől
 Facebook