A koronavírus- válságkezelés innovatív kisvállalati megoldása: a SpaTrend otthoni wellness termékeket forgalmazó bemutatótermei forradalmian új online módszerrel rekordszámú jakuzzit és grillt értékesítenek.

Korábbi cikkünk, a "Hogyan élheti túl egy cég a korona vírus generálta gazdasági kihívásokat?"-rengeteg ember érdeklődését keltette fel. A sajtó figyelme is a válságkezelésre irányult, különös tekintettel arra, hogy a kis és középvállalkozásokat hogyan érinti ma Magyarországon a kialakult helyzet.


A Spatrend Online fent említett cikkét olvasta a Trend FM rádió szerkesztősége is, így rádió interjút készítettek Vezse Roland ügyvezetővel. Az interjút írásban közöljük.

Nagyon optimistának tűnik a SpaTrend, és az ön hozzáállása is az.

Igen, optimisták vagyunk, bár már most látszik, hogy a jelenlegi helyzetből egy nagyon komoly válság képe bontakozik ki.  De 2008-ban már a cégünk átélt egy hasonló válságot, ami nagyon váratlanul ért, és kicsit nehezebben alkalmazkodtunk az adott helyzethez. Pontosan abban az évben fellendülés volt a cég életében, szükségessé vált egy komolyabb hitel felvétele, új telephely alapítása, akkor vállaltunk fel olyan költségeket, amiket addig, az addigi bevételből nem lehetett volna meglépni. Azzal a magabiztos tudattal vágtam bele ebbe, hogy a piac nem változik, az addigi életemben nem szembesültem válsággal. Így aztán 2008-ban hatalmas meglepetésként ért, hogy amikor szeptemberben életünk legnagyobb kiállításán voltunk jelen, szinte minden pénzünket egy lapra föltéve nagy forgalmat vártunk, akkor gyakorlatirag onnantól kezdve, 6 hónapon át nem adtunk el semmit. Akkor ehhez kellett alkalmazkodnunk.

Egy válság közepén vagyunk, és Ön több pontban megfogalmazta azt, hogy ilyen esetben mit érdemes csinálni. Itt ugye kültéri jakuzzikról van szó. Akkor mi volt a stratégiája?

2003-ban, amikor a cég alakult, akkor már megfogalmazódott bennem, hogy mindennek a fókuszában az ügyfelünk áll, így én az első naptól kezdve rögzítettem az ügyfelek adatait, és mindenkire emlékezni szerettem volna. Ez az elején egy kockás füzet volt, aztán ügyfél karton, akkor, 2003-2004-ben a technika nagyjából még itt tartott. De ma is gyakorlatilag az összes ügyfelünket ismerem visszamenőleg egészen 2003-ig, a kezdetekig. Ma már ezt sokkal modernebb formában, egy CRM rendszerben tartjuk. 2008 környékén arra jöttünk rá, hogy a legfontosabbak az ügyfeleink, és az ő mindennapi kezelésük.

Akkor még nem voltak sokan a cégnél, de egy szintén nagyon fontos kategória, a kollégák, az ő megtartásuk, akik addig szinte az életüket beletették, hogy megtanulják a termékeket, az ügyfelek kezelését, és őket minden áron szerettem volna megtartani. Ami 2008-ban a szerencsénkké vált, hogy akkor alakítottunk ki egy beszerzési stratégiát. Az USA-ból szereztük be a kültéri masszázsmedencéket, ezen kívül grillsütőkkel foglalkoztunk. Januártól következetesen eladási tervek alapján építettük fel a rendeléseinket, vagyis 2008 szeptemberére óriási raktárkészletünk gyűlt össze. A raktárunk fala szinte púposodott a rengeteg terméktől! Közben pedig egyetlen darabot sem tudtunk eladni. Napi apró eladásaink azért voltak, a meglévő masszázsmedencéikhez persze vegyszereket vásároltak tőlünk az ügyfeleink, de új jakuzziba senki sem mert beruházni.

2009 márciusára hatalmas területen rengeteg termékkel büszkélkedhettünk, és ekkor úgy éreztük, hogy eljött az idő a válságból való kilábalásra, ekkor újabb hitelt vettünk fel, mert hittünk abban, ha mindent egy lapra felteszünk, akkor tudunk tenni valamit. Egy vonzó akciót, rendezvényt terveztünk. Azt tudtuk, hogy akciózni nem érdemes, mert ha nincs vásárlási szándék, akkor az akciók is hatástalanok. Mi úgy döntöttünk, létrehozzuk Magyarország legnagyobb masszázsmedence vásárát. Ekkor született meg a nevünkből következően a SpaTrend Expo Masszázsmedence Kiállítás és Vásár. Ezt tovább gondoltuk, és elneveztük Közép-Európa legnagyobb masszázsmedence vásárának, mert a határon túlról is számítottunk vevőkre. Ekkor létrehoztunk 6-8 weboldalt. Ekkor még nem volt olyan jelentős a digitális megjelenés, de minden oldalunkra készítettünk hirdetési bannereket, mindenhol szerepelt a SpaTrend Expo. Elkezdtük hirdetni februártól márciusig, nem csak online, de minden magazinban vásároltunk hirdetési felületet. Aztán március 23-tól 27-ig ültünk és vártuk az embereket. És jöttek, kettesével, négyesével a vásárlók. Azért mentem bele ezekbe a részletekbe, mert fontosnak tartom, hogyha hiszünk benne, ha beletesszük a munkát, az energiát, akkor működni fog. Lényeg az, hogy egy hónap alatt eladtuk jó áron a teljes készletünket, óriási forgalmat generáltunk a cégnek, és olyan növekedési pályára kerültünk, ami egészen mostanáig nem állt meg.

Volt 10 nagyon jó évük, és elérkeztünk 2020-hoz. Most akkor mit csinálnak a kialakult helyzetben? Mos mit talált ki, mi a tervük?

Mi egy olyan területet képviselünk, olyan termékeket kínálunk, melyek az otthoni, szűk családi körben történő wellnessezést teszik lehetővé, az otthoni grillezést, a saját kertekben. Termékkörünk bővült kerti bútorokkal, napernyőkkel. Most azt érezzük, hiába kezdődik egy válságos időszak, mégis az emberek abba fognak fektetni, hogy a saját jólétüket ez alatt a néhány hét alatt biztostani tudják. Felértékelődik az otthoni, családi körben töltött fürdőzés, grillezés.

Az minden szektorra érvényes, hogyha az ember elmegy azzal az áramlattal, amit a válság gondolata hoz, akkor meg tud ijedni, és abba tudja hagyni, amit csinál, de ha megkeresi azokat a pontokat, ahol alkalmazkodni tud a piac adta lehetőségekhez, akkor lehet tovább lépni. A mi nehézségünk, hogy ott van egy hatalmas jakuzzi bemutatóterem berzárva, és nem tud bemenni egy lélek sem. Ma ugyan délután 3 óráig vagyunk nyitva, de az is lehet, hogy hamaroasan nem is tudunk kinyitni. Ezért mi az elmúlt 3 hetet azzal töltöttük, hogy átmentünk teljesen digitálisba, amit elég nehéz egy masszázsmedence szalonnál megcsinálni, mert jakuzzit az emberek általában úgy választanak ki, hogy bejönnek, és kérik jakuzzi szakértőink segítségét a választáshoz. 

A vészcsengő hamar megszólalt, mert tavaly megnyertük a világ legjobb masszázsmedence kereskedője díjat, így nyertünk egy utazást Kambodzsába, amit januárban lemondtak. Mi januárban pontosan tudtuk, vagy éreztük, hogy mi következik: home office és digitális világ. Úgyhogy 3 dimenziós bemutatótermeket csináltunk, minden egyes termékről bemutató és oktató videót készítettünk. Át tudtunk térni egyik pillanatról a másikra a digitális világra. A kollégáimra nagyon büszke vagyok, mert nagyon gyorsan alkalmazkodtak ahhoz, hogy eddig bemutatóteremben mutatták meg az érdeklődőknek a jakuzzikat, grilleket, kerti bútorokat most telefonon keresztül és digitálisan mutatják be a termékeket.

Átalakítottuk nagyon gyorsan a munkaköröket, és nagyon sokan ügyfél kommunikációba kezdtek, és a back office feladatokat pedig azok végzik, akik eddig, csak otthonról, távmunkában. Én most úgy látom, hogy ez nagyon remekül működik így. Minden egyes ügyfelünket megpróbáljuk felhívni, hogy elmondjuk, itt vagyunk, rendelkezésükre állunk, segítünk, amiben csak tudunk. Próbálunk mindenkinek a fejébe pozitív szemléletet vinni.  Azokat is megkeressük, akik már vásároltak, hiszen jakuzzi vízkezelő szerekre szükségük lehet. Azt szeretnénk, ha ez az igény nem hirtelen, egyszerre jelentkezne, hogy előre tudjuk, milyen mennyiséggel kell kiszolgálnunk majd az ügyfeleinket. Ezzel olyan kommunikációt indítottunk el az ügyfeleinkkel, ami nagyon pozitív, tetszik nekik a hozzáállásunk, a szemléletünk.

A negatív kommentekkel nem törődik? Túl tud rajtuk lépni?

Azt is megértem, ha valaki most nem akar vásárolni, ha kritizál bennünket. Ezeket a kommenteket én magam is meg szoktam válaszolni, és próbálok ilyenkor is pozitív lenni. Ha mindenki ilyen szemlélettel áll hozzá, a válság akkor nem fog tudni elmélyülni.

Március 9-én például live adással jelentkezünk Facebook csatornáinkon két üzletünkből, Ürömi központunkból délután 3-kor és a MAX Cityben lévő bemutatótermünkből délelőtt 11-kor. A live során megpróbálunk minden kérdésre válaszolni, amire a kültéri wellnesszel kapcsolatban kíváncsiak lehetnek az emberek. Mennyi időt vesz igénybe a jakuzzi vizének tisztán tartása, mennyit fogyaszt egy masszázsmedence, mi a különbség a faszenes és a gázgrill között. Tartsanak velünk!