- írta: Peitli Csilla
Madzaghajtású magyar kerékpár 1,3 millió forintért
Magyar egyetemisták egyedi módot fejlesztettek ki arra, hogyan is lehetne a sérülékeny kerékpárláncot lecserélni hatékonyabb meghajtásra. Fejlesztésük ma már bárki számára megvásárolható.
Magyar egyetemisták egyedi módot fejlesztettek ki arra, hogyan is lehetne a sérülékeny kerékpárláncot lecserélni hatékonyabb meghajtásra. Fejlesztésük ma már bárki számára megvásárolható.
Az ötlet lényege, hogy a láncot egy nagyon erős, ám rugalmas kötélre cserélték. Ennek eredményeképp a kerékpár meghajtása soha nem lesz túl laza, a kötél nem ereszkedik meg úgy, mint a lánc. Emellett alig ad ki hangot, szinte némán suhanhatsz a Stringbike névre keresztelt bicikliken. További előnyei, hogy semmilyen kenőanyagot nem igényel, így nem lesz olajos a nadrágod, mivel kisebb a súrlódás, ezért kevesebb erőkifejtéssel hatékonyabban tudsz rajta tekerni, és szinte feltűnés nélkül tudsz a 19 sebességfokozat között váltogatni. A fejlesztők szerint a kötél mintegy 2000 km-t bír ki csere nélkül.
A terveken a kilencvenes években kezdett el dolgozni pár diák a Budapesti Műszaki Egyetemen, ám a végső prototípusra majd 10 évet kellett várniuk. A fejlesztésükkel számos műszaki kiállításon komoly eredményeket értek el Párizstól Moszkváig. Az első működő kerékpárjukat Las Vegasban az Interbike Expón mutatták be. Ma már 4 különböző árfekvésű modelljüket lehet megrendelni, a legolcsóbb alapmodell női és férfi változata 900 ezer forint körül van, karbonszálas vázzal rendelkező versenykerékpárjuk 1,3 millió forintért vásárolható meg. Nem éppen szokványos városi biciklik, melyeket az ember nyugodt szívvel ott mer hagyni a bevásárlóközpont előtt a tárolóhoz láncolva, de ezeket a precíz masinákat nem is csak egy szezonra tervezték, meglehetősen időtálló darabok.