Az elektromos autó 114 éves útja

Az elektromos autók egyre nagyobb helyet és figyelmet követelnek a magyar hétköznapokban is. Noha csak az utóbbi évtizedben értek el igazi áttörést a közismertségért folyó harcban, az elektromos árammal működő járművek története ennél jóval hosszabb múltra tekint vissza.


Az elektromos autók egyre nagyobb helyet és figyelmet követelnek a magyar hétköznapokban is. Noha csak az utóbbi évtizedben értek el igazi áttörést a közismertségért folyó harcban, az elektromos árammal működő járművek története ennél jóval hosszabb múltra tekint vissza.


A valóban lassú diadalmenet hullámvölgyekkel tarkított útja több, mint száz évvel ezelőtt indult útjára. Egész pontosan 1899-ben, mikor a Le Jamais Contente („örök elégedetlen”) névre keresztelt utcai autó – elsőként az autózás történetében – átlépte a bűvös 100 km/h-s sebességhatárt. A rakéta formájú francia kocsi egyszemélyes volt, és ma már egy múzeumban állva idézi azokat a dicső napokat, amikor majdnem minden távolsági vagy sebességrekord az elektromos autókhoz kötődött.


Az 1800-as évek végén és az 1900-as évek elején Amerikában aranykorukat élő elektromos kocsik igen közkedveltek voltak csendes, szagtalan és rázkódásmentes működésük miatt. Az 1915-ben piacra dobott Milburn Light Electric viszonylag lassú sebessége (48 km/h) ellenére is nyolc éven át ostromolta töretlenül a piacokat cserélhető energiacelláinak köszönhetően. A közel 5000 példányban legyártott autóból napjainkban is több tucatnyi darab van magánemberek, gyűjtők kezében, olykor üzemképes állapotban is.


A tisztább és könnyebb használhatóságuk miatt nagyra értékelt elektromos kocsik technikai fejlődése a világháborús időszakokban vajmi keveset haladt előre. Hiába lett egyre fontosabb a levegő tisztasága is, egy-két kísérleti jellegű próbálkozásnál több (Nick-L-Silver) a 60-as évek végéig nem született. Ekkor Amerika és Kanada közös erővel vetette bele magát a fejlesztésekbe, melynek többek között az Apollo-15 holdjáróját is köszönhetjük.


A 70-es évek energiaválsága tovább erősítette az elektromos kocsik iránti igényt, melynek eredményei a 90-es évek derekán kezdtek igazán beérni. Egyre nőtt az autók sebessége és az egy töltéssel megtehető út mennyisége. Ma már a 250 km/h sem lehetetlen (Detroit Electric SP:01) feladat egy árammal működő gépjármű számára, amihez több száz kilométeres lefutható út tartozik és alig három óra alatt feltölthető (Tesla Roadster).


A már eddig is kiváló eredményeket felmutató fejlesztés pedig még mindig nem állt le. Minden év újabb és újabb elektromos autók terveit hozza el, melyek egyre jobb menettulajdonságokkal és egyre kevesebb költséggel rendelkeznek. Már rég nem az a kérdés, hogy a benzines és az elektromos autók mikor válnak egyenrangúvá. Sokkal inkább az, hogy mikor veszik át végleg az uralmat.


Címkék: