Profilom 2017. június 24. Szombat - Iván

Biztonsági előírások szaunázáshoz


A szauna pozitív élettani hatásairól rengeteg népszerűsítő cikk születik. Ennek részben az az oka, hogy sokan még mindig bizalmatlanok a szaunával szemben a túl nagynak tartott hőmérséklete miatt, amelyen a sütőben már egy sütemény is megsül.

Az aggodalom nem alaptalan, az emberi szervezet valóban nem bírja vég nélkül az erős meleget, de a szaunára is igaz, hogy ami nagy mértékben árthat az kis mértékben hasznos gyógyszer. Rövid távon a test képes a hőingadozás kompenzálására, és az izzadás, a felmelegedés valamint a vérerek tágulata több szempontból is kedvezően hatnak ránk. A biztonság érdekében – főleg kezdő szaunázóknak – be kell tartani pár egyszerű szabályt, de ezekről gondoskodtál, nem lehet gond a forró szaunában.

Amit ne...

A szaunázási tiltólista élén a tudatmódosító szerek fogyasztása állnak. Az alkohol, a drog és a legtöbb gyógyszer is kerülendő, ha a melegben szeretnél kikapcsolódni, mert a szervezet rosszul viseli a többszörös terhelést, és szédülés, ájulás léphet fel. Nem szabad ezen kívül lázasan vagy túl sokáig szaunázni. Kezdők egyhuzamban 15 percnél, haladók 20 percnél húzzák meg a határt, ennél több túlmelegedéshez vezethet. Hasonló okokból a hőfok beállítását sem szabad túlzásba vinni. A kezdőknek a 80 °C, a rutinosabbaknak a 90 °C legyen a maximum.

Amit igen...

Igyál sokat. Ez az első és legfontosabb szabály, ami a szaunázás előttre és utánra is vonatkozik. Az egészséges, hidratált szervezetre hat a legjobban a szauna, ekkor képes a szervezet beindítani az izzadási, méregtelenítési folyamatokat. Az iváson kívül a lehűlési szakasz is kihagyhatatlan. Adj időt a szervezetednek a visszaállásra. Nem kell hideg vizes fürdőt venni, ha nem akarsz, de a legalább 15 perces nyugodt pihenés kötelező. Ellenkező esetben saját magad terheled, teljesen feleslegesen.

Írta: Peitli Csilla
További cikkek a szerzőtől
 Facebook