Mi történik, ha visszaalszol 10 percre?

Azt gondolod, jót tesz még egy kis lustálkodás reggelente? Pedig az egész napodat tönkre teszed, ha a szundi móddal zavarod össze ébredés után az agyad.


Azt gondolod, jót tesz még egy kis lustálkodás reggelente? Pedig az egész napodat tönkre teszed, ha a szundi móddal zavarod össze ébredés után az agyad.

Ha csörgésre kelsz, már önmagában rossz hatással van az alvási ciklusodra. Dr Michael Breus alvásspecialista szerint, ha a REM fázisban, azaz az ébredés előtti pár pillanatban nem csak álmodunk, hanem felkészül az agy a nap teendőire is. „Ez a legintenzívebb alvási szakasz, és az ébresztő valósággal kiránt ebből a mély, intenzív állapotból. Sokszor fordul elő az is, hogy beleszőjük az álmainkba az ébresztőóra hangját, pont azelőtt, mielőtt kinyitnánk a szemünket.”

Ha a traumatikus ébredés után ráadásul visszaalszol, akkor egy teljesen más szakaszba kerülsz: egy olyan három órás alvási ciklus elejére, mely afféle felületes alvással kezdődik. Ebből ébredni olyan érzés, mintha fáradtabb lennél, mint amikor lefeküdtél. Ennél még az is jobb, ha REM fázist szakítod meg erőszakosan. A legjobb persze, ha magadtól ébredsz.

Biológiai óraátállítás

A szervezeted fokozatosan hozzászokik ahhoz, hogy az ébresztő hangjára fel kell kelni. Ám, ha benyomod a szundi módot, akkor egy idő után nem fogja tudni a tested, hogy fel kell-e ébredni az ébresztő hangjára, vagy sem. Egyszerűen fogalmazva, hozzá lehet szokni az ébresztő hangjához Dr. Breus szerint. „A tested nem fogja érteni, hogy mit is kellene csinálnia, ezért az is előfordulhat, hogy nem ébred fel rendesen és egész nap zombi-módban fog működni, félálomban.”

Nehéz a leszokás

Mivel élvezetes visszaaludni, még akkor is, ha utána rosszabb az ébredés, ezért nehéz leszokni a „csak még 10 percekről”. Dr. Breus azt tanácsolja, vegyél egy olyan órát, amin nincs szundi mód. Helyezd olyan távol, hogy ki kelljen kászálódnod az ágyból, ha le akarod nyomni. Ám ennél is hatékonyabb, ha időben fekszel le, és magadtól ébredsz.

Címkék: